Co musisz wiedzieć o oleju kokosowym

Posted on

Czy pasta kokosowa to przyjaciel czy wróg? Nie ma innego tematu żywieniowego, nad którym obecnie dyskutuje się z większą pasją niż zalety i wady oleju kokosowego. Powód debaty: była profesor Harvardu Karin Michels opisała tłuszcz jako „truciznę” w wykładzie na temat superfoods. Wideo stało się wirusowe, media na całym świecie doniosły o drastycznym oświadczeniu najwyraźniej znanego eksperta. Michels prowadzi obecnie badania w Uniwersyteckim Centrum Medycznym we Freiburgu.

Czego wiele osób nie wie: Profesor tymczasem zdystansowała się od cytatu. Stwierdzenie „olej kokosowy to czysta trucizna” jest „spiczaste i spiczaste”, zgodnie z oświadczeniem kliniki. „Intencją prof. Michela nie było wywoływanie u ludzi niepewności, ale poinformowanie ich. W tym miejscu chciałaby przeprosić za niefortunny dobór słów”.

W rzeczywistości punkt widzenia profesora jest bardzo drastyczny. Inni specjaliści od żywienia oceniają tłuszcz w znacznie bardziej zróżnicowany sposób. Ostateczna ocena jest jednak trudna, ponieważ nie ma prawie żadnych badań dotyczących wpływu oleju kokosowego na zdrowie. Mimo to olej kokosowy wydaje się mieć pewne zalety i wady. Najważniejsze informacje w skrócie:

Olej kokosowy prawie nie zawiera witamin

Wbrew temu, co często się twierdzi, olej kokosowy nie jest cudownym witaminą. W szczególności tłuszcz kokosowy przetwarzany przemysłowo, który jest często używany do smażenia, prawie nie zawiera żadnych istotnych składników odżywczych. Na każde 100 gramów przypada tylko 1 miligram wapnia i trochę witaminy E. Dla porównania: ta sama ilość masła zawiera 13 miligramów wapnia, magnezu, żelaza i liczne karotenoidy.

Wada: skład kwasów tłuszczowych


Tłuszcze roślinne zwykle składają się głównie z nienasyconych kwasów tłuszczowych. Inaczej jest w przypadku oleju kokosowego: zawiera ponad 90% tłuszczów nasyconych, które znajdują się również w produktach pochodzenia zwierzęcego. Przez długi czas uważano je za czynniki ryzyka miażdżycy i chorób układu krążenia.

Tymczasem kontrowersyjne jest to, jak szkodliwe są w rzeczywistości kwasy tłuszczowe nasycone. Ale firmy żywieniowe zalecają wybieranie przede wszystkim tłuszczów roślinnych z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi – takimi jak olej rzepakowy.

Palmy kokosowe rosną na obszarach tropikalnych. Jednym z głównych obszarów uprawy są Filipiny. Kiedy biały tłuszcz przybywa do Niemiec, przebył już tysiące kilometrów – odpowiednio słaby jest bilans środowiskowy.

Według „ WWF ” palmy kokosowe są uprawiane w „przeważnie bardzo małych strukturach”. Stosowanie pestycydów i nawozów sztucznych będzie prawdopodobnie odpowiednio niskie. Jednak szacuje się, że 60 procent plantatorów kokosów na Filipinach żyje poniżej progu ubóstwa. Według „WWF” pilnie potrzebne są tu środki wspierające.